Lijekovi koji uzrokuju suhoću usta

Suhoća usta sama za sebe nije bolest, već je simptom određenih bolesti ili stanja organizma. Čak 20 % osoba starije životne dobi se žali na suhoću usta. Suhoća usta uzrokuje poteškoće prilikom žvakanja, gutanja, ometa govor, te ometa nošenje zubnih proteza. Uzroci smanjenom izlučivanju sline su mnogi. Bolesti žlijezda slinovnica, sistemske bolesti kao npr. Sjogrenov sindrom (autoimuna bolest koja se očituje suhoćom usta i očiju), liječenje zloćudnih tumora (zračenje, kemoterapija), lijekovi. Danas postoji više od 500 lijekova koji mogu uzrokovati smanjeno stvaranje sline. Najčešći među njima su antikolinergici, antiparkinsonici i kemoterapeutici. U skupinu antikolinergika spadaju lijekovi za liječenje depresije i anksioznosti, lijekovi protiv mučnine i povraćanja (antiemetici), lijekovi koji se koriste u liječenju alergija (antihistaminici) i lijekovi za liječenje psihotičnih poremećaja. Antiparkinsonici su lijekovi koji olakšavaju simptome Parkinsonove bolesti. Kemoterapeutici se koriste u liječenju malignih bolesti. Od ostalih skupina lijekova koji mogu uzrokovati simptom suhih usta su antihipertenzivi. Prevalencija hipertenzije u Hrvatskoj je vrlo visoka i iznosi 37% i zato je to izuzetno važno znati. Uz njih takve simptome mogu uzrokovati tablete protiv bolova poput ibuprofena, lijekovi protiv akni kao što je izotretinoin i lijekovi za liječenje proljeva. Od svih njih najizraženije simptome suhih usta i upale usne šupljine (stomatitis) uzrokuju kemoterapeutici, a simptomi se povlače nakon završenog liječenja. Ako lijek nije moguće zamijeniti drugim tada je potrebno podesiti vrijeme uzimanja lijeka. U takvim slučajevima preporuka je koristiti zubne paste sa fluoridima, četkati zube tri puta dnevno mekom četkicom, te čistiti međuzubne prostore, izbjegavati začinjenu i slatku hranu, alkohol i kavu, dnevno je potrebno piti 2 L vode i konzumirati ju prilikom hranjenja u malim gutljajima. Uzimati preparate umjetne sline ili fizikalne terapije laserom, ovlaživati prostor u kojem boravite, koristiti bombone i žvakaće gume bez šećera. Možete se savjetovati sa liječnikom oko uzimanja sistemskih preparata za povećavanje lučanja sline (pilokarpin hidroklorid, anetoltrition, piridostigmin), ali uz oprez jer ih ne smiju koristiti osobe sa bolestima srca i krvnih žila te bolestima probavnog sustava. Kontrolni pregled kod stomatologa obavite u tim slučajevima tri puta godišnje radi uklanjanja naslaga i rane detekcije karijesa.